Niet-confessionele zedenleer is bij het grote publiek beter bekend als de lessen zedenleer of moraal.

Het vak niet-confessionele zedenleer is een levensbeschouwelijk vak. Dat wil zeggen dat het aansluit bij een levensbeschouwing, een manier om naar het leven aan te kijken en in het leven te staan. De levensbeschouwing die bij dit vak hoort is het vrijzinnig humanisme.

In de lessen Zedenleer denken we na over wat goed en slecht is en hoe we in dit leven goed kunnen zijn voor anderen en onszelf.
Niet-confessioneel (= niet godsdienstig) wil zeggen dat we daarbij geen god nodig hebben. We denken zelf na over wat ‘goed’ voor ons betekent en we geloven niet in heilige boeken die ons vertellen wat we moeten doen en laten.

De fakkel is het licht dat de mensen helpt te zoeken naar het goede, wijsheid, kracht en schoonheid. Door naar de waarheid op zoek te gaan en een goed en mooi leven na te streven, kunnen we mee bouwen aan een betere, menselijkere en verdraagzamere wereld.
De mannetjes staan voor verbondenheid en solidariteit. We denken niet alleen aan onszelf en we proberen van de wereld een goede plek te maken voor zoveel mogelijk mensen.

De lessen zijn een ontdekkingstocht naar henzelf, de anderen en de wereld om hen heen.

Aan de hand van concrete situaties of verhalen die aansluiten bij de leefwereld van het kind, leren de kinderen zich inleven in de gedachten en gevoelens van anderen.
Ook leren ze hun eigen gedachten en gevoelens onderzoeken, de mening van anderen kennen en vrij en zelfstandig denken.

De cursus niet-confessionele zedenleer bevat  9 themavelden:
• Identiteit
• Vrijzinnig humanisme
• Samenleven, democratie en burgerschap
• Een waaier van levensbeschouwingen
• Economie
• Wetenschap
• Milieu
• Kunst
• Communicatie en media

De kinderen van het eerste leerjaar vieren hun lentefeest en de kinderen van het zesde leerjaar vieren hun Feest van de Vrijzinnige Jeugd, beide in het voorjaar.
Dit alles in samenwerking met de Oudervereniging voor Moraal.

Hieronder zie je het symbool van niet-confessionele zedenleer