Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord

In de lessen zedenleer leren de kinderen vrij en zelfstandig na denken en handelen op een vrijzinnige basis.

Dat wil zeggen via het vrij onderzoek en door de mens en het geluk van de mens centraal te stellen.

Kinderen leren...

- van alles over zichzelf en over wat mensen doen en denken.
- nadenken over hoe ze willen leven.
- waarom ze iets doen of juist iets niet doen.
- hoe ze op een fijne manier met iedereen kunnen omgaan.

De lessen zijn een ontdekkingstocht naar henzelf, de anderen en de wereld om hen heen.

Niet-confessionele zedenleer betekent ook MORELE VORMING waarin actief leren centraal staat.
De kinderen krijgen de kans om zelf te verkennen en te exploreren.
Wat doen wij?

Aan de hand van concrete situaties of verhalen die aansluiten bij de leefwereld van het kind, leren de kinderen zich inleven in de gedachten en gevoelens van anderen.
Ook leren ze hun eigen gedachten en gevoelens onderzoeken, de mening van anderen kennen en vrij en zelfstandig denken.

De cursus zedenleer bevat acht themavelden. Deze thema's hebben een sociale en culturele relevantie.

1. Wie ben ik? Wie ben jij?
2. Ik wil groeien.
3. Wees creatief!
4. Elk kind is mijn kind.
5. Mooi 'anders' leven zonder vooroordelen.
6. Waag het niet of...
7. Ik wil vrede.
8. Alle kinderen hebben rechten
De kinderen van het eerste leerjaar vieren hun lentefeest in april.

De kinderen van het zesde leerjaar vieren hun Feest van de Vrijzinnige Jeugd in mei.
Dit alles in samenwerking met de Oudervereniging voor Moraal.